Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mulakan Dengan

Mutiara Kata Dr Yusuf Al-Qaradhawi

Sesungguhnya dalam kehidupan ini ada manusia yang mati sebelum datang ajalnya, kerana masa yang ada dalam kehidupannya itu sama sekali tidak memberikan manfaat dan faedah samada bagi dirinya ataupun orang lain, sementara itu ada manusia-manusia yang terus hidup meskipun ajalnya telah sampai menjemput, kerana masa yang ada dalam hidupnya berjaya digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah sama ada untuk dirinya atau masyarakat ramai berupa warisan ilmu pengetahuan, anak-anak soleh atau para murid yang bertaburan di pelbagai tempat untuk melanjutkan misi perjuangan atas dunia ini. Perjuangan yang berlanjutan itu menjadikan seolah-olah ia masih hidup dan bergerak dibuka bumi, meskipun jasadnya sudah lama dikandung tanah

Maksud Hadis

Maksud Hadis

Cuti Pada Hari Jumaat Bukannya Ubah Solat Jumaat

Tuesday 18 October 2016


Umum sedia maklum, Jumaat adalah hari kebesaran umat Islam serta solat Jumaat adalah arahan wajib yang telah difardukan ke atas muslimin yang memenuhi syarat sebagaimana termaktub dalam Al-Quran Al-Karim.
Malah, khalayak juga mengetahui bahawa perbuatan meninggalkan solat ini secara sengaja walaupun telah memenuhi syarat wajib dikira sebagai dosa dan maksiat. Manakala mereka yang menunaikan ibadah ini dijanjikan ganjaran selain dikira memenuhi tuntutan agama. Firman Allah SWT:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاَةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرُ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Hai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui” (Al-Jum’ah: ayat 9)
Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Thariq bin Syihab dari Rasulullah SAW, baginda bersabda:

الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلَّا أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوْ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ

Maksudnya: “Solat Jumaat wajib bagi setiap muslim dalam berjemaah, kecuali empat: hamba sahaya, wanita, anak-anak atau orang sakit” (HR Abu Daud)
Manakala dalam hadis Anas bin Malik RA, beliau telah berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي الْجُمُعَةَ حِينَ تَمِيلُ الشَّمْسُ

” Sesungguhnya Nabi SAW solat Jumaat ketika matahari condong (tergelincir).” (HR Al-Bukhari)
Qat’i versus Zanni
Bila kita menghayati kandungan Al-Quran dengan penuh ketelitian dan kecermatan, kita akan dapati dalam ilmu ulum Al-Quran terdapat terminologi dikenali dengan istilah qat’i dan zanni dalam mengkelaskan ayat-ayat kitab agung ini.
Hubungan manusia dengan Tuhan dalam bentuk hukum ibadah sebahagian besarnya diatur dengan nas-nas yang qat’i, baik dalam Al-Quran mahupun hadis.
Manakala dalam hubungan manusia sesama mereka dan hubungan manusia dengan alam sekitar, sebahagian besar diatur dengan nas-nas yang zanni dan sebagian kecilnya diatur dengan nas-nas yang qat’i.
Solat Jumaat telah disyariatkan secara qat’i berdasarkan dalil daripada Al-Quran dan Hadis. Kita boleh melihat sirah Nabi SAW semasa Nabi SAW meneruskan perjalanan hijrah berangkat menuju ke Madinah. Nabi berangkat dari Quba di pagi hari Jumaat dan pada saat telah masuk waktu solat Jumaat maka turunlah perintah untuk solat Jumaat kepada baginda SAW.
Oleh sebab itu Nabi Muhammad SAW segera melaksanakan solat Jumaat.
Jumaat Penghulu Segala Hari
Hari Jumaat juga di antara sayyid al-ayyam (penghulu hari) dan hari kebesaran Islam sebagaimana hadis:
Dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW, baginda bersabda:

خير يوم طلعت عليه الشمس يوم الجمعة فيه خلق آدم وفيه أدخل الجنة وفيه أخرج منها ولا تقوم الساعة إلا في يوم الجمعة

Maksudnya: “Sebaik-baik hari yang matahari terbit padanya (hari cerah) adalah hari Jumaat, (kerana) pada hari ini Adam diciptakan, hari ini pula Adam dimasukkan ke dalam syurga dan dikeluarkan darinya, dan tidaklah akan datang hari kiamat kecuali pada hari Jumaat.” (HR Muslim)
Tuntasnya, Jumaat merupakan hari (perayaan) yang berulang-ulang setiap minggu.
Dari Ibnu ’Abbas RA berkata, Rasulullah SAW bersabda:

إن هذا يوم عيد جعله الله للمسلمين فمن جاء الجمعة فليغتسل…

Maksudnya: ”Sesungguhnya hari ini adalah hari perayaan yang Allah jadikan bagi kaum Muslimin, barangsiapa yang mendapati hari Jumaat hendaknya ia mandi…” (HR Ibnu Majah)
Terdapat perbezaan kita dengan umat-umat lain, umat lain telah dijauhkan oleh Allah untuk beribadat pada hari Jumaat, tetapi mereka diberi hari yang lain. Misalnya kaum Yahudi ditentukan hari Sabtu, dan Nasrani pula hari Ahad.
Dalam hadis lain Nabi SAW bersabda:

أضل الله عن الجمعة من كان قبلنا فكان لليهود يوم السبت وكان للنصارى يوم الأحد فجاء الله بنا فهدانا الله ليوم الجمعة فجعل الجمعة والسبت والأحد وكذلك هم تبع لنا يوم القيامة نحن الآخرون من أهل الدنيا والأولون يوم القيامة المقضي لهم قبل الخلائق
(م ن هـ) عن حذيفة وأبي هريرة.

Maksudnya: “Allah telah menjauhkan bagi orang sebelum kita dari hari Jumaat. Bagi Yahudi ada hari Sabtu. Bagi Nasrani ada hari Ahad. Lalu Allah memberi hidayah kepada kita di hari Jumaat. Allah menjadikan (urutan) hari adalah Jumaat, Sabtu dan Ahad. Demikian halnya mereka mengikuti kita di hari kiamat. Kita ini pendatang terakhir di dunia, namun golongan pertama di hari kiamat yang akan mendapatkan keputusan dari Allah sebelum makhluk yang lain” (HR Muslim, Nasai dan Ibnu Majah)
Bagaimanapun, bagi kaum pekerja, hari Jumaat memiliki suasana yang berbeza dibanding hari-hari yang lain. Waktu bekerja terasa sekejap, pagi masuk kerja kemudian sudah menjelang solat Jumaat, semua aktiviti dihentikan untuk melaksanakannya. Suasana ini sangat dirasakan oleh kaum muslim kerana wajib melaksanakan solat Jumaat secara berjemaah dan mendengar khutbah.
Namun begitu, perkara tersebut bukanlah alasan untuk tidak menunaikan solat Jumaat bilamana kita bekerja kerana solat adalah wajib bagi setiap muslim. Bilamana kita beralasan supaya solat Jumaat perlu ditukarkan pada hari Sabtu atas alasan sedemikian.
Perubahan Ikut Acuan Agama Atau Ikut Acuan Masa Kerja?
Sepatutnya kita yang perlu menukarkan cuti pada hari sabtu pada hari Jumaat, bukannya menukar solat Jumaat pada hari Sabtu.
Mana mungkin seorang hamba-NYA menukarkan apa yang telah wajib diperintahkan oleh Allah SWT malah termaktub dalam Al-Quran!
Oleh: Mohamad Farouk Hamzah

No comments:

Post a Comment

Kitab Hadis Online

Muhasabah Cintaku

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku (dosaku)

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku (dosaku)

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Teknik Atasi Stress


1. Jumpa kaunselor sekolah

2. Alih pandangan kepada yang relaks(tengok ikan dalam akuarium)

3. Banyakkan berdoa

4. Laksanakan latihan fizikal-jalan 5 minit.

5. Menyusun keutamaan tugas.
6. Tulis perasaan/cakap dalam pita rakaman.

7. Dapatkan sokongan emosi dan orang lain.

8. Mandi dalam air suam.

9. Teknik besarkan situasi ke tahap tahap tak masuk akal.
10. Melihat dari segi positif.

11. Menguasai kehidupan anda-menyelesaikan masalah.
12. Tetapkan semua matlamat yang relistik.

13. Ingat peranan anda di dunia.
 

Anjung Ilmu

Jagalah Hati ...

Jagalah Hati ...
Ketahuilah, bahawa di dalam badan itu ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah seluruh badan, dan apabila ia rosak, rosaklah semuanya, ketahuilah, itulah dia hati." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Kalam Murabbi

Kalam Murabbi

Surah Sajadah

Surah Yaasin