Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mulakan Dengan

Mutiara Kata Dr Yusuf Al-Qaradhawi

Sesungguhnya dalam kehidupan ini ada manusia yang mati sebelum datang ajalnya, kerana masa yang ada dalam kehidupannya itu sama sekali tidak memberikan manfaat dan faedah samada bagi dirinya ataupun orang lain, sementara itu ada manusia-manusia yang terus hidup meskipun ajalnya telah sampai menjemput, kerana masa yang ada dalam hidupnya berjaya digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah sama ada untuk dirinya atau masyarakat ramai berupa warisan ilmu pengetahuan, anak-anak soleh atau para murid yang bertaburan di pelbagai tempat untuk melanjutkan misi perjuangan atas dunia ini. Perjuangan yang berlanjutan itu menjadikan seolah-olah ia masih hidup dan bergerak dibuka bumi, meskipun jasadnya sudah lama dikandung tanah

Maksud Hadis

Maksud Hadis

Asas penting pendidikan awal anak-anak

Friday 7 October 2016




FIRMAN Allah:

“Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami di kalangan suami isteri kami daripada zuriat keturunan kami kalangan yang menjadi pemimpin kepada orang-orang yang bertaqwa.” (al-Furqan: 74)

Marilah kita menghayati apa yang disebut oleh Rasululllah SAW,

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (sifat semulajadi yang sangat bersih) maka kedua ibu bapanyalah yang menjadi sebab anak-anak itu menjadi Yahudi, menjadi Kristian dan menjadi Majusi.”

Menunjukkan betapa Allah SWT menjadikan makhluk manusia dalam keadaan bersih, suci dengan sifat semulajadi ciptaan Allah SWT mempunyai jasad yang mulia, mempunyai roh dan akal fikiran. Itulah asal kejadian manusia sehingga mereka dipilih oleh Allah berada di atas muka bumi. Namun mestilah manusia itu dibentuk mengikut acuan penciptanya Allah SWT.

Untuk membentuk manusia, bukan seperti menternak haiwan, bukan seperti menjaga pokok mendirikan bangunan, hendaklah dita'lim, diberi ilmu, ditarbiyyah dan dididik bukan sahaja untuk mengisi jasad dengan makanan-makanan yang berbeza daripada baja pohon, makanan binatang ternakan, makanan yang halal, yang diizinkan oleh Allah SWT, tepat dengan kejadian mereka. 

Yang terpentingnya ialah makanan akal dan roh mereka untuk menjadi seorang manusia yang benar-benar dapat melaksanakan tugas di atas muka bumi Allah SWT. Maka Allah menurunkan petunjuk-Nya melalui Rasul-Rasul AS, acuan yang khusus bagi mendidik manusia, bermula daripada permulaannya, sehingga dia meninggal dunia, adalah menjadi satu hikmat yang besar apabila kanak-kanak yang dilahirkan, ditahnik dengan air zam-zam dan buah tamar yang disebut kemuliaannya oleh Hadis Nabi SAW:

“Sesungguhnya air zam-zam itu mengikut tujuan apa diberi minum, tamar merupakan buahan yang berkat, tumbuh di bumi para anbiya'.” 

Maka didoakan dengan doa yang betul-betul mendapat berkat daripada tahnik itu, mengikut doanya untuk diberi roh, jasad dan diri yang baik, iman yang teguh, akhlak yang mulia, ilmu yang memberi manfaat, menjadi satu hikmat yang besar mengapa anak-anak yang dilahirkan itu disunatkan azan pada telinganya. Walaupun riwayat hadisnya dikatakan dhoif, tetapi menjadi amalan yang masyhur di kalangan para ulamak. Yang penting bukan sanad riwayat itu, tetapi laungan suara azan itu, yang terpenting ialah ucapan dua kalimah syahadah sehingga meninggal dunia pun disuruh. 

Apa makna anak-anak dan bayi dilahirkan itu diucapkan dua kalimah syahadah yang penuh dengan keberkatan, menandakan di sana ada kaitan yang berbentuk diri manusia mengikut acuan Allah SWT. 

Yang paling penting ialah mendidik anak itu dengan asas-asas ilmu fardhu ain, ilmu yang wajib di atas tiap-tiap orang lelaki dan perempuan yang mesti diberi sejak zaman kanak-kanak lagi. Ilmu fardhu ain tentang agama ini, yang berkait dengan aqidah, yang berkait dengan amalan, yang berkait dengan akhlak adalah asas yang penting bagi seorang manusia. Walaupun dia seorang ulama, dia seorang profesional, dia seorang rakyat, dia seorang bijak, seorang yang tidak bijak, tetapi ilmu fardhu ain adalah asas. 

Menuntut ilmu wajib di atas tiap-tiap orang lelaki dan tiap-tiap orang perempuan. Dalam dunia hari ini, manusia sudah beralih kepada acuan ciptaan sendiri tanpa peduli kepada asas-asas fardhu ain untuk membentuk diri manusia ini. Maka lahirlah ulama-ulama yang jahat, pemimpin-pemimpin yang jahat, profesional-profesional yang lebih bertujuan untuk cari makan daripada menjadikan khalifah Allah di atas muka bumi Allah SWT. 
  
Tujuan kita membuka PASTI, Pusat Asuhan Tunas ini adalah untuk menyempurnakan acuan yang asas, yang sangat penting, untuk membina jati diri anak-anak kita dengan Islam. Ini tujuannya, membina jati diri anak kita dengan acuan Allah SWT walaupun ilmunya dianggap ilmu yang kecil, yang tipis, yang rendah, tetapi adalah tunjang yang sangat penting bagi membina diri manusia. Kelebihan yang sudah pasti dicapai sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW:

“Apabila matinya seorang manusia, terputuslah amalannya melainkan tiga perkara, sumbangan harta yang kebajikannya berpanjangan, ilmu yang memberi manfaat, anak yang soleh yang mendoakan untuknya setelah meninggal dunia.” 

Di mana inilah hasil yang mesti didapati daripada Pusat Latihan yang kita bina ini, yang penting ini. Menunjukkan bahawa kegiatan kita dalam alam PASTI ini satu kegiatan yang sangat penting dalam pendidikan Islam, tak boleh dianggap sebagai satu perkara yang kecil, perkara yang remeh temeh.

Saya mengalu-alukan majlis Alam Ria yang diadakan ini, bukan sahaja untuk menghiburkan anak-anak kita, menghibur dengan hiburan-hiburan, untuk menilai pencapaian mereka. Dalam masa yang sama untuk melatihkan amal jama'ie, amal berjemaah apabila dihubungkan di antara satu sama lain di seluruh negara. Anggaplah majlis ini satu majlis yang sangat penting bagi kita. Dan teruskan kerja amal yang sangat penting ini, mudah-mudahan diberkati oleh Allah, dan saya menumpang berkat sama, dalam kegiatan yang sangat penting, mudah-mudahan diberkati oleh Allah. – HARAKAHDAILY 26/9/2016

No comments:

Post a Comment

Kitab Hadis Online

Muhasabah Cintaku

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku (dosaku)

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jadi penawar dosaku (dosaku)

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi (ya Ilahi) muhasabah cintaku

Teknik Atasi Stress


1. Jumpa kaunselor sekolah

2. Alih pandangan kepada yang relaks(tengok ikan dalam akuarium)

3. Banyakkan berdoa

4. Laksanakan latihan fizikal-jalan 5 minit.

5. Menyusun keutamaan tugas.
6. Tulis perasaan/cakap dalam pita rakaman.

7. Dapatkan sokongan emosi dan orang lain.

8. Mandi dalam air suam.

9. Teknik besarkan situasi ke tahap tahap tak masuk akal.
10. Melihat dari segi positif.

11. Menguasai kehidupan anda-menyelesaikan masalah.
12. Tetapkan semua matlamat yang relistik.

13. Ingat peranan anda di dunia.
 

Anjung Ilmu

Jagalah Hati ...

Jagalah Hati ...
Ketahuilah, bahawa di dalam badan itu ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah seluruh badan, dan apabila ia rosak, rosaklah semuanya, ketahuilah, itulah dia hati." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Kalam Murabbi

Kalam Murabbi

Surah Sajadah

Surah Yaasin